After the Storm

after-the-storm-poster-k

Japan is één van mijn favoriete filmlanden maar ik begrijp dat Japanse films niet bij iedereen in het Westen in de smaak vallen. Het tempo kan behoorlijk traag zijn en zelfs ik, die er toch al duizenden gezien moet hebben, vindt veel Japanse films net een halfuur te lang duren. Daarnaast gapen er best veel culturele kloofjes tussen de Japanse filmmaker en de westerse kijker. Wat voor een Japanner vanzelfsprekend is, is dat natuurlijk lang niet altijd voor een westerling.

De films van Hirokazu Kore-eda durf ik echt gerust aan iedere westerling aan te raden. Ze zijn hartstikke Japans, gaan over ontzettend Japanse situaties maar de emoties in zijn films zijn zo universeel, Kore-eda weet zijn personages zo neer te zetten dat ik iedereen er sterk op zie reageren.

Zo ook met zijn voorlaatste film, After the Storm (in Japan heeft hij alweer een nieuwe uit), die in Nederland net op DVD is uitgebracht. Ik zat ‘m samen met Hassnae te kijken, die nogal eens iets anders gaat doen als ik een Japanse film heb opgezet. Maar in de eerste vijftien minuten had ze ieder personage al becommentarieerd en zat ze er helemaal in. Dat vind ik grappig want ik zie dat altijd bij iedereen. Kore-eda’s personages zijn zo echt, zo herkenbaar voor iedereen, dat je onmiddellijk aan ze verslaafd bent.

after-the-storm

Vadertje spelen
In After the Storm draait het om een man, gespeeld door Hiroshi Abe, die één redelijk succesvolle roman gepubliceerd heeft en sindsdien niets waardevols meer heeft bijgedragen. Hij heeft zijn vrouw en zoon verwaarloosd, is nu gescheiden en verdient zijn geld als privé-detective, maar niet de meest integere. Als hij op verzoek van een bedrogen echtgenoot belastende foto’s maakt van zijn overspelige vrouw en haar minnaar, sluit hij met haar een dealtje om de affaire voor hem geheim te houden. Zo wordt-ie twee keer betaald voor hetzelfde slechte werk. Ook volgt hij stiekem zijn ex, om te zien of ze al een nieuwe vriend heeft (die heeft ze, maar hij is minder sympathiek dan Abe).

Een lul dus, een loser, maar je kunt niet anders dan sympathie voor ‘m voelen. Hij kan er in wezen niks aan doen, zit vast in zichzelf, zoals alle mannen in Kore-eda’s films. Het zijn de vrouwen die de kar moeten trekken en de schade beperkt moeten houden. In Abe’s geval zijn dat zijn moeder, gespeeld door de fantastische Kirin Kiki, die ook in Kore-eda’s Still Walking schitterde (net als Abe, trouwens), en zijn ex-vrouw, gespeeld door Yōko Maki.

Geen perfecte mensen, want Kiki is manipulatief en Maki heeft een stok in haar reet, maar het wordt ze ook niet makkelijk gemaakt. Maki heeft de zorg over hun 11-jarige zoon, die eens per maand een weekend bij Abe blijft, die dan, in haar woorden ‘vadertje gaat spelen’, iets dat hij tijdens hun huwelijk nooit heeft gedaan. Abe heeft bovendien een zware gokverslaving en is tot nog toe niet in staat geweest de alimentatie te betalen.

after-the-storm-1

Hij wordt door iedereen gekleineerd, vooral door zijn moeder, die desondanks veel van hem houdt. Als de drie door haar manipulaties op een avond allemaal bij haar thuis zijn, steekt er een zware storm op en overtuigt zij hen om de nacht bij haar door te brengen.

Natuurlijk hoopt ze zo haar zoon en haar ex-schoondochter weer bij elkaar te brengen. Om te weten of de opzet slaagt, moet u de DVD maar kopen of huren maar ik zal u alvast dit verklappen: het is allemaal heel ontroerend met bitterzoete humor en innemende personages, waar je meteen van gaat houden.

En wat elke Japanse film een beetje extra cachet geeft: Lily Franky heeft er een bijrol in, als de baas van Abe.

‘After the Storm’ kun je hier bestellen voor 9,99.

Peter

info[at]aichaqandisha.nl