Arabische vrouwen mogen er zijn van Nike

promo_amal_original

Móói, deze Nike advertentie met vijf Arabische sportvrouwen, een voetballer, de Emiratese grafisch ontwerpster en parkour trainer Amal Murad, de Tunesische schermer Ines Boubakri, de Emirates kunstschaatser Zahra Lari en de Jordaanse bokser Arifa Bseiso – en als zesde vrouw de populaire Emiratese zangeres Balqees Fathi.

Nike laat zien dat het kan. Een reclamefilm zonder exotisme, zonder pedante ondertoon, maar met respect voor de vrouwen en hun prestaties. Nike zegt dan ook terecht: als je een lichaam hebt, ben je een atleet. Zo is dat. Weg van de vermoeiende, betweterige discussies met neo-kolonionale inborst.

Groots
Graag meer van dit soort samensmeltingen en kunstuitingen. De wereld is niet plat, niet eenkleurig en niet eenzijdig. Weg met de angstzaaierij, meer, veel meer van dit soort engagement. Schoonheid en inhoud gaan samen. Plezier en ernst ook.

De voice-over is van de Saoedische kunstenares en actrice Fatima al Banawi die je misschien in de sympathieke Saoedische film Barakah meets Barakah hebt gezien.

Wat zullen ze over je zeggen?
Dat je hier niet hoort te zijn.
Dat dat niet voor jou is.
Dat dit niet jouw spel is.
Of misschien…
Zeggen ze dat je sterk bent.
Dat niemand je kan tegenhouden.
Dat je je weg zult vinden.
Dat je hun gelijke bent.
Dat je indruk op hen hebt gemaakt.
Of misschien… zeggen ze…
Dat je iets groots zult zijn.

Hassnae

info[at]aichaqandisha.nl