De ondraaglijke lichtheid van het masculiene bestaan

madelief-aq

foto © Aicha Qandisha

Of de post over eos lippenbalsems gesponsord was, vroeg iemand op Twitter gisteren. Ik stelde een wedervraag, of hij dat ook zou vragen als het een boekbespreking was. Dat vond meneer grappig – op een neerbuigende manier. Het is typisch voor veel mensen, vooral mannen die denken dat ze mannelijk en slim zijn, dat neerkijken op posts over cosmetica, mode of eten. Allemaal oppervlakkig gelul, vinden ze het. Nee, dat online gezwatel van hen waarmee ze hun dagen vullen, dat is intellectueel.

Het staat symbool voor een breed levend sentiment, toevallig had ik het er heel recent over met een leuke vrouw: niemand kijkt vreemd op als je boeken bespreekt of films, maar zodra het cosmetica is, doen mensen lacherig en neerbuigend. Het gros van de mensen gebruikt cosmetische producten, of het nu om een stukje zeep gaat of peperdure parfum. Hygiëne en representatie worden belangrijk geacht, maar zodra je er serieus mee omgaat en erover schrijft, word je weggewuifd of zal het wel een advertorial zijn. Dan moet je je opeens zorgen maken of je nog wel serieus genomen wordt.

Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die me vroeg of een boekbespreking of filmrecensie gesponsord was, maar positief zijn over cosmetica is verdacht. Terwijl het een miljardenindustrie is waar wetenschap mee gemoeid is. Het blijft opvallend hoe ‘ernst’ en ‘urgentie’ worden gerelateerd aan ‘mannelijke’ zaken en frivoliteit aan ‘vrouwelijke’. Hoe oppervlakkig dat mannelijke ook mag zijn. Het verraadt hoe het mannelijk perspectief nog altijd leidend is.

Feminist
Vandaar de nadrukkelijke combinatie op onze lieftallige hedonistische site: inhoud en vertier, ernst en luchtigheid gaan wel degelijk samen. Sterker, de twee zijn met elkaar vervlochten. Het een maakt je niet oppervlakkig, het andere niet per se intelligent.

We zijn geen eendimensionale wezens die alleen geïnteresseerd zijn in één ding: we houden van cosmetica, mode, boeken, kunst en cultuur, mooie reizen, exquise restaurants en de lekkerste streetfood en we zijn maatschappelijk en politiek betrokken en uitgesproken. We zijn feminist, anti-racisme en gek op alles wat het leven draaglijker, mooier, lekkerder en empathischer maakt. En dat delen we graag met onze lezers. Omdat we er plezier in hebben. Omdat we ons niet in hokjes laten duwen door pedanteriken.

Dus nee, onze artikelen worden niet gesponsord. Als dat wel het geval was, stond het er netjes bij. We betalen alles zelf, Aicha Qandisha kost veel tijd, inspanning en geld. We kopen onze eigen producten, betalen onze etentjes zelf en als we iets mogen testen, vermelden we dat expliciet.

O, en we zijn dol op onze mannelijke lezers.

Hassnae

info[at]aichaqandisha.nl

3 Reacties op “De ondraaglijke lichtheid van het masculiene bestaan

  1. Jeroen S. van den Heuvel
    29 mei 2017 at 09:42

    Nou en wij zijn dol op jullie terug. ;-)

  2. Martijn
    29 mei 2017 at 10:27

    Die dude heeft gewoon geen idee. Alle recensies in de pers gaat op basis van promo’s. Ik krijg bijvoorbeeld mp3’s ter recensie (voor de releasedate) en mag op de gastenlijst bij concerten. Ik neem aan dat het voor voedsel-, theater- en cosmeticajournalisten voor de gevestigde media ook zo werkt.

    Ik vond het voor een eigen site die runde ooit wel te dwingend (was allemaal heel erg underground dus er zat veel eigen tijd en geld van de artiesten in waardoor ik me verplicht voelde er iets mee toen) waardoor ik nu voor m’n hobbyblog geen promo’s meer accepteer. Voor een ander magazine, wat me betaalt voor reviews, wel.

    Het is wel verkapte reclame soms, die afdeling heet niet voor niks ‘promotie’, zelfs de interviews met artiesten vallen eronder. Je ziet precies wie z’n rondje gemaakt heeft als je bladen (en programma’s als DWDD) ziet. Maar zolang ze het risico aangaan dat het wordt afgekraakt is het geen sponsoring.

  3. Jean Amr
    29 mei 2017 at 15:49

    En wij zijn dol op u mevrouw Bouazza! x