Je moet het maar durven, in een tijd waarin het non-binaire en gender-fluïde centraal staan een blad uitbrengen gericht op ‘de man’ en nog specifieker, ‘de man in de keuken’. Culinair magazine delicious. deed het, ongetwijfeld met het oog op aankomende Vaderdag, met de uitgave MAN.FOOD en het geloei liet niet lang op zich wachten. Ik moest vooral lachen om culinair recensent Hiske Versprille die haar ergernis twitterde.
Versprille heeft gelijk, ik weet niet of de stelling dat mannen anders koken of eten lang houdbaar is. Maar hier schuilt natuurlijk wat anders achter: marketing. Mensen zijn er niet alleen ontvankelijk voor, ze nemen trends over om zich een persoonlijkheid aan te meten en uit te dragen.
De populariteit van de man bun is er een voorbeeld van. De overdaad aan baarden. En wat te denken van de te korte broekspijpen zonder sokken in hartje winter. Kennelijk zijn er hordes mensen die gedachteloos trends opvolgen zonder zichzelf de vraag te stellen of ze het écht mooi vinden, of het een vrijwillige keuze is of een manier om ergens bij te horen.
Sekse en gender
Marketing werkt, er wordt niet voor niks veel geld in gestopt. In een van de reacties onder Hiske’s tweet reageerde een vrouw dat ze deze delicious. juist wel een leuk idee vond voor haar man, omdat ze de gewone versie feminien vindt.
Dat is een tweede punt: nu alle termen en grenzen aan het vervagen zijn, komt een kookblad speciaal voor mannen voor een bepaalde groep oubollig over, maar voor heel veel mensen zijn die grenzen helemaal niet verschoven. Het verklaart deels de populariteit van al dan niet stoere mannen met leren schorten voor en lappen vlees in de hand bij de barbecue. De meeste mensen zijn simpelweg niet bezig met vragen rond sekse en gender en zijn tevreden met de gangbare rolverdelingen.
Als je de delicious. MAN.FOOD leest, vind je, voorbij de ophef en dikke aanprijskoppen (‘VET LEKKER!’ ‘ECHTE MANNEN ETEN VEGA!’) , een boel recepten om te grillen, sushi te maken, voor snacks, chique menu’s, vegetarische recepten en een voorpublicatie van Sergio Herman’s nieuwe boek New Italian.
Grillen, Japans, snacks, vegetarisch, Italiaans. Zeg maar het soort eten waar we allemaal van houden. Mannen. Het zijn net vrouwen.
delicious. MAN. FOOD bestel je hier voor 12,50.
info[at]aichaqandisha.nl