Het Parijs dieet

Het-Parijs-dieet k

Het is een cliché dat Parijse vrouwen (of überhaupt Franse vrouwen) rank zijn en toch goed eten. Een cliché dat waar is. Al moet ik bekennen dat er een nog elegantere type vrouw is: de Ginza-vrouw. Nergens ter wereld heb ik zulke vanzelfsprekend elegante en stijlvol geklede vrouwen gezien als in deze chique Tokiose wijk waar een bos rozen 300 euro kost en een witte perzik een tientje per stuk. Hoe ze het doen, geen idee, maar ze genieten van al het lekkers en blijven petite met een frêle uitstraling.

Hoe de Franse vrouwen het doen, kun je lezen in Het Parijs Dieet van voedingsdeskundige Jean-Michel Cohen. Misschien verzucht je nu ‘alweer een dieetboek’, maar wacht nog even met balen, want dit boek is anders dan andere.

Het is sowieso een typisch Frans dieet: je eet drie keer per dag en kunt de tussendoortjes vergeten. Dat betekent discipline opbrengen, maar afgaande op de opbouw van het dieet, de verschillende fasen en de liefst 325 recepten die je er kunt vinden, lijkt het een kwestie van even afzien en daarna goed eten en toch op gewicht blijven.

Gourmetfase voor gourmands
Het boek behandelt de volgende fasen:

De Caféfase is streng en mag je maximaal 10 dagen volgen. Als je je eraan houdt, val je tot een pond per dag af. Deze fase wordt je ook aangeraden als je een plateau hebt bereikt. Dat ken je vast wel: dat je op een bepaald gewicht blijft hangen en er niet meer onder komt.

Dan heb je de Bistrofase, die je twee tot drie weken kunt volgen en in die drie weken val je tussen de acht en elf pond af. Die bistrofase is weer onderverdeeld in drie verschillende versies, zo heb je een klassiek bistromenu, een snel bistromenu voor als je weinig tijd hebt om gerechten klaar te maken, en een bistromenu waarbij je ook koolhydraten mag.

Normaal eten en afvallen
De laatste fase is de Gourmetfase en Cohen belooft je dat je de eerste maand acht tot elf pond verliest en daarna gedurende de daaropvolgende drie maanden nog eens elke maand zes tot negen pond. En die Gourmetfase is ook echt voor de gourmands: pasta, aardappelen en brood behoren niet langer tot het verleden. Ook aan vegetariërs is gedacht met een apart vegetarisch menu.

Je kunt ervoor kiezen met de Caféfase te beginnen en alles door te lopen, maar met de aanzienlijk makkelijkere Gourmetfase starten is ook gewoon een optie. Dat maakt dit dieet heel erg aantrekkelijk voor zelfs de mist gedisciplineerde vreetzak, want de menu’s zijn uitgebreid, de recepten duidelijk en makkelijk én je mag in de Gourmetfase zelfs een pannenkoek als ontbijt. Een pannenkoek! Tijdens je dieet!

Dat klinkt als een droom, nietwaar? Gewoon normaal eten en eerst afvallen en daarna op gewicht blijven. Ik heb het dieet nog niet geprobeerd, maar wil dat wel doen. Ik denk namelijk dat dit eetpatroon veel beter en effectiever is dan al die eetschema’s met tussendoortjes. Die tussendoortjes zijn namelijk valkuilen: je blijft steeds uitkijken naar het moment dat je weer wat in je mond mag stoppen.

Gewoon goed eten als de Fransen en slank worden en blijven. Ik denk dat het haalbaar is met dit boek. Er zitten geen foto’s in, geen gedoe. Gewoon goede recepten, duidelijke uitleg en genoeg ideeën om je oude zelf weer te hervinden.

Het Parijs Dieet, Uitgeverij Fontaine kun je hier bestellen voor slechts 14,95.

hassnaesignature

hassnae[at]aichaqandisha.nl

2 Reacties op “Het Parijs dieet

  1. 2 september 2015 at 18:05

    En jij gaat het uitproberen en we krijgen de resultaten?

    Ik wil namelijk afvallen omdat mijn nieuwe weegschaal me wat zwaarder heeft gemaakt. Of zal ik het testen?

    1. 4 september 2015 at 09:30

      Nou, ik wil het proberen… Maar doe gerust mee. Die vervelende weegschalen moeten verslagen worden.