40 tinten Fenty

fenty-beauty

foto’s Fenty Beauty

Op de dag dat Rihanna’s veelbesproken cosmeticalijn Fenty Beauty werd gelanceerd, zag ik op Instagram een kritische noot van een beautyblogster over een bepaald merk foundation dat maar vier kleuren had. Dat deed Fenty toch veel beter, schreef ze. Typisch vond ik dat, na decennia van een wit-georiënteerde en gedomineerde cosmetica-industrie breken machtige gekleurde vrouwen het witte cosmetica-plafond en dan pas ziet iedereen het belang en doet iedereen alsof-ie dat altijd al had gezien.

Maar waar waren jullie dan al die jaren? Waarom wacht je tot anderen iets doen, waarom doe je er zelf niets aan? Natuurlijk, de laatste jaren zijn merken steeds bewuster geworden en ook diverser dankzij beroemde donkere vrouwen die ze al te graag als ambassadeurs gebruiken. Ook kwamen er cosmeticamerken op speciaal voor vrouwen met een donkere huid zoals het Franse Black Up.

fenty-beauty-1

En zeker, L’Oréal werkt al langere tijd met vrouwen uit alle landen en wereldstreken, maar dat diversiteit ook daar nog een heikel dingetje is, werd duidelijk toen ze hun eerste transgender model, Munroe Bergdorf, ontsloegen omdat ze zich op Facebook uitsprak over wit en geïnstitutionaliseerd racisme na Charlottesville. Rioolkrant The DailyMail nam haar Facebookbericht over, knipte erin zoals ze dat altijd doen en een rel was geboren.

Uiterlijke schijn
Op de een of andere manier verwachten mensen dat als je als minderheid een plekje verovert, je alleen nog maar dankbaar moet zijn en je mond moet houden over misstanden.

Wat Rihanna nu doet met haar cosmeticalijn waarin ze rekening houdt met alle mogelijke kleuren is niet alleen een markt aanboren, maar ook het wezenlijke belang van diversiteit en inclusiviteit aantonen. Vrouwen met een tot nu cosmetisch onrendabele huidskleur, worden door haar gekend en erkend. Iedereen hoort erbij.

fenty-40-shades

Het belang van diversiteit beperkt zich niet tot de uiterlijke schijn van de cosmetische wereld of de populariteit van dikke billen en donker haar. Toen de oranje aap Trump aantrad en als eerste het recht op abortus terugdraaide, was het minister Ploumen die meteen een fonds oprichtte vrouwen. Een mannelijke minister zou daar nooit op zijn gekomen.

Offers
Daarom heb je mensen als Ploumen nodig met politieke macht, vrouwen als Rihanna met publieke invloed en kwetsbare en ogenschijnlijk niet invloedrijke individuen zoals Munroe Bergdorf en Clara Amfo die temidden van een media-storm staan voor hun principes en bereid zijn offers te maken.

Wie wil overleven zal zich erbij neer moeten leggen dat mensen anders zijn, maar niet ongelijk. Het Britse cosmeticamerk Illamasqua heeft nu Munroe Bergdorf gecontracteerd als gezicht: Munroe embodies diversity and individuality; she is not scared to be truly herself. But Munroe doesn’t just stop there. She speaks out about the issues that affect not just her but the rest of our generation, seeking to improve the society we live in.

Amen. We hebben heel veel meer Illamasqua’s nodig voor wie diversiteit niet een makkelijk marketingtrucje is. Diversiteit is geen anomalie of bedreiging, het is de realiteit. Je kunt het maar beter omarmen.

Fenty Beauty kun je bij Sephora bestellen en Illamasqua vind je hier.

Hassnae

info[at]aichaqandisha.nl