Het Japanse modehuis Comme des Garçons heeft een nieuw, unisex parfum op de markt gebracht onder de naam Black Pepper. Het parfum zit weer in de traditioneel, minimalistische flacon, ditmaal uiteraard uitgevoerd in zwart glas.
Black Pepper bevat (naast natuurlijk zwarte peper) ceder, patchouli, oud (agarhout), tonkaboon en muskus. Afgezien van het feit dat ik het persoonlijk jammer vind dat er weer gebruik is gemaakt van oud bij de samenstelling van het parfum (het toveringrediënt van alle niche parfums, waardoor alles toch een beetje hetzelfde gaat ruiken) is het een heerlijk kruidige geur. Vooral de zwarte peper voert de boventoon. Het doet in de verte een klein beetje denken aan Cialenga van Balenciaga en Cabochard van Grès: populaire geuren in de jaren 60 en 70 waarin ook zwarte peper het hoofdbestanddeel was.
Surrealistisch beeldverhaal
Blackpepper is in ieder geval geen doorsnee parfum, zoals de kleding van Rei Kawabuko voor Comme des Garçons ook nooit doorsnee is (altijd even prachtig eigenlijk). Ook de korte reclamefilm bij Black Pepper is niet wat je zou verwachten bij een parfum. Een dromerig, bijna surrealistisch beeldverhaal van de Britse kunstenaar en filmmaker Katarina Jebb. Een mooi voorbeeld dat kunst en mode (of parfum) wel degelijk samen kunnen gaan. Maar van de eigengereide Rei Kawabuko kunnen we eigenlijk niet anders verwachten.
rebecca[at]aichaqandisha.nl