Het lekkerste nieuws is chocoladenieuws. En de afgelopen tijd was er genoeg nieuws van Tony’s Chocolonely’s, dat niet alleen vrolijke gekleurde chocoladerepen maakt, maar zich ook inzet voor een betere wereld. Maar eerst de chocolade.
Puur met chocokoek en citroenkaramel, dat is een van de nieuwste smaken. De combinatie van koek en chocola is altijd goed en citroenkaramel, daar was ik nog het meest benieuwd naar. De citroenkaramel is heel subtiel met een verre, verre hint van een zuurtje, die mag wat mij betreft nadrukkerlijker. Maar toch, het is een lekkere reep waar je van blijft eten.
Begin dit jaar lanceerde Tony’s Chocolonely de Sweet Solutions campagne met repen die veel leken op klassiekers van andere merken, zoals Toblerone, KitKat en Twix. De campagne was bedoeld om aandacht te vragen voor de misstanden in de chocolade-industrie, zoals kinderarbeid en slavernij. In persberichten staat ‘moderne slavernij’, maar dat vind ik een onnodig verzachtende toevoeging. Uitbuiting is uitbuiting, of die nu op de ouderwetse manier plaatsvindt of juist volgens hedendaagse normen waarmee bedrijven vervolging ontwijken.
Er is altijd het dilemma: wel of niet bij merken kopen met fabrieken in landen waar werknemers en kinderen worden onderbetaald en uitgebuit. Er wordt in die discussie vaak gedaan alsof er maar twee keuzes zijn: mensen uitbuiten of mensen helemaal zonder werk laten zitten. Kinderen te werk stellen of kinderen afwijzen waardoor hun families in de problemen komen. Maar dat is een valse voorstelling van zaken.
Keti Koti
Westerse bedrijven kunnen er met alle gemak voor kiezen hun werknemers in verre landen op een fatsoenlijke manier te behandelen én betalen. Het gemak waarmee mensen in andere landen minderwaardig behandeld worden (daarvoor hoeven we niet eens buiten Europa te kijken, zie hoe vluchtelingen hier worden behandeld), is ijzingwekkend en daar kan niet genoeg tegen gestreden worden.
Ik weet dat er geregeld kritiek klinkt op Tony’s Chocolonely, maar ik vind het goed dat ze de aandacht erop blijven vestigen en dat ze zich ook roeren in andere maatschappelijke discussies. Vorig jaar was Keti Koti, 1 juli, de herdenking van de afschaffing van de slavernij, al een vrije dag bij Tony’s, maar dit jaar gingen ze verder: ze zetten zich samen met andere bedrijven en partners in om van Keti Koti een nationale herdenkingsdag te maken en bezoekers konden in Tony’s Chocolate Bar een gratis heri heri-gerecht ophalen.
Bedrijven zouden vaker maatschappelijk en politiek stelling moeten nemen voor rechtvaardigheid en tegen alle vormen van onrecht. Het helpt om bewustzijn en draagvlak te vergroten. Maar dan echt stelling nemen, niet als marketingstunt of omdat ze er niet omheen kunnen met een laffe post of aangepaste profielfoto.
Ik ben wat afgedwaald van de Sweet Solutions campagne, want die was bedoeld als tijdelijke actie, maar de repen zijn terug, nu in de bekende Tony’s Chocolonely jas in alle kleuren van de regenboog. Op de foto’s zie je de melk-pennywafel, melk-karamel-biscuit en romige hazelnoot crunch.
Terwijl ik dit schrijf, is er nóg een smaak uitgebracht in de estafette-reeks: dat is een reep die twaalf maanden beschikbaar is en daarna opgevolgd wordt door een nieuwe smaak. De net gelanceerde is wit-wafel-blauwe bes. Hij ligt hier voor me, ik heb hem nog niet geproefd, maar die klinkt sowieso goed.
De combinaties zijn altijd interessant bij Tony’s, ik hoop dat ze ook gaan variëren met de soorten repen: met romige vullingen, vloeibare caramel, s’ mores. Dat je gewoon een heel universum krijgt aan maatschappelijk verantwoord lekkers.
De Sweet Solutions (en alle andere repen) kun je bestellen – en personaliseren – in de chocoshop van Tony’s Chocolonely, maar je vindt ze ook in de supermarkt en bij de Bijenkorf.
info[at]aichaqandisha.nl