Courrèges is terug. Het Franse modehuis, opgericht door naamgever André Courrèges die in 1945 de wereld van de auto’s gedag zei en die van de mode betrad, waar hij zijn technische kennis en creatieve inborst samen bracht.
De Courrèges collectie van 1964 was legendarisch: het huis introduceerde de mini-rok die zo bepalend zou zijn voor de mode én het straatbeeld en die een discussie op gang bracht over de geldende normen en vrouwelijkheid. Want zo gaat dat, als vrouwen beslissen iets anders aan te trekken, bemoeit de hele samenleving zich ermee.
Volgens Google waren Courrèges en de Britse Mary Quaint de voorgangers met de minirok, maar dit stuk van het Londense Victoria & Albert Museum beschrijft hoe die ontwikkeling gestaag verliep.
Hoe dan ook was de invloed van Courrèges, met die strakke stijl, kleurrijke en elegante ontwerpen, in die jaren groot. Ontwerpen van toen zouden absoluut niet misstaan nu. Kijk maar eens.
Zelfverzekerde uitstraling
Ik begon dit stuk met de mededeling dat Courrèges terug is, maar eigenlijk was het huis er altijd al. Maar zoals dat gaat in de wereld van de mode: populariteit komt te voet en gaat te paard, lievelingen verdwijnen naar de achtergrond, jong talent verdringt gevestigde namen en vice versa. Nieuwe ontwerpers geven fris elan en voor je het weet staat een huis weer middenin de spotlichten met goede moed en een zelfverzekerde uitstraling.
Sinds 2020, midden in coronatijd, is Nicolas di Felice hoofdontwerper van het huis dat de wereld weer wil veroveren met haar minimalistische ontwerpen en een uitgebreide collectie parfums.
Courrèges is nu ook in Nederland verkrijgbaar, dankzij Babassu Brands. Er is een nieuwe versie van de allereerste geur die het huis 50 jaar geleden uitbracht, L’Empreinte, die deel uitmaakt van de bontgekleurde Colorama-lijn, er is een nieuwe Hyper-lijn en er zijn geurkaarsen, hoera! De nieuwste geur in die Hyper-lijn is Hyper Iris. De flacons zijn geïnspireerd op het beroemde ontwerp uit de jaren ’70.
En ik moet zeggen, Hyper Iris heeft ook wel een vleug jaren ’70. Het is een echt Franse geur, zo eentje waar je een hint van meekrijgt in een Parijse boetiek of van een charmante vrouw aan het tafeltje naast je in een restaurant. Hyper Iris heeft iets ouderwets, of laat ik het nostalgisch noemen, een geur die een vergaan gevoel of vergane tijd oproept en toch geheel eigentijds is, die vertrouwd ruikt en tegelijk nieuw. En die mannen ook kunnen dragen.
Maar wat de geur ook doet: nieuwsgierig maken naar Courrèges. Kijk maar eens op de website, heb ik ook gedaan. Wat een fraaie, minimalistische ontwerpen. Strak, understated, elegant. Net als Hyper Iris, met die frisse, groene tonen, het poederige accent en de warmte van bloem- en houttonen.
Alsof je een vleug geschiedenis op je huid draagt. Mooi, heel mooi. Courrèges is helemaal terug.
Hyper Iris en alle andere geuren van Courrèges kun je ontdekken in de Babassu boutiques en hier bestellen.
info[at]aichaqandisha.nl