In de Shahnameh, het Boek der Koningen, het epos van de Perzische dichter Ferdowsi dat hij ergens rond het jaar duizend schreef, komt het verhaal van Rudāba voor.
Rudāba is de prinses van Kabul, vermaard om haar schoonheid en prachtige lange lokken, die door haar vader opgesloten is in een kasteel. Wanneer Zāl, de verstoten zoon van een beroemde strijdersfamilie die opgevoed werd door een mythische vogel, over haar hoort, besluit hij haar op te zoeken en de twee worden uiteraard verliefd. Rudāba laat haar lokken zakken voor haar geliefde zodat hij naar haar toe kan klimmen, maar Zāl vindt het zonde van haar haren en gebruikt een eigen ladder. Wat daarna volgt, kun je wel gissen.
Nu heb ik het epos uiteraard niet in het Perzisch gelezen, maar ik vermoed dat het woord Gisou in de tekst voorkomt. Perzisch voor ‘vrouwenhaar’, ‘lok’ en ‘krul’. En het is de naam van het snelgroeiende haarmerk van de Nederlands-Iraanse Negin Mirsalehi die als influencer beroemd werd op Instagram en samen met haar vriend het succesvolle Gisou heeft opgezet.
Het begon allemaal met de haarolie, die je hierboven ziet, die ze in eigen beheer verkochten. Inmiddels is de collectie van het huis sterk uitgebreid en wordt die verkocht door de Amerikaanse en Canadese Sephora en de Parijse Galeries Lafayette aan de Champs-Élysées. Het afgelopen jaar heb ik twee keer een mini-set gekocht om de producten te testen. Het eerste setje bevatte de shampoo, conditioner, het haarmasker en een heat spray, het tweede setje een 50ml flesje van de beroemde olie in plaats van de spray.
Zowel de shampoo, het haarmasker, de conditioner als de olie bevatten Mirsalehi’s honing als ingrediënt. Haar vader is imker en de honing wordt gewonnen van de bijen die hij houdt. De shampoo heeft een heel prettige geur en maakt de haren zacht schoon.
Het haarmasker moet je voor de conditioner gebruiken, maar wat bij betreft kan het haarmasker ook op zich, zonder conditioner, want het maakt het haar heel erg zacht en makkelijk doorkambaar. Lekker rijke structuur en heel subtiele geur.
Hetzelfde geldt voor de conditioner die ook prettig is in het gebruik en aangenaam voor het haar. Paradepaardje van het huis is de Honey Infused Hair Oil, waar het allemaal mee begon. De styling van het flesje is stijlvol en luxueus en alleen daarom al een mooie aanwinst voor de badkamer. De olie ruikt lekker, heeft bijna iets sinaasappel-achtig. De structuur van de olie is ook fijn, maar het effect voor mijn haar minder. Mijn lokken worden er een beetje slierterig van en dat is niet het gehoopte effect.
Ik vermoed dat de olie vooral geschikt is voor mensen met lang, stevig haar, zoals Mirsalehi zelf ook heeft. Voor mijn haar doet het weinig en dat is, mede vanwege de mooie styling best jammer. Voor de shampoo, conditioner en het haarmasker hoef je niet gezegend te zijn met overdadige lokken, die zijn fijn in het gebruik en staan ook mooi in je badkamer.
Deze, en andere, producten van Gisou kun je hier ontdekken en bestellen.
info[at]aichaqandisha.nl
2 Reacties op “Gisou”