Hier in Nederland worstelen de gedrukte media met hun oplages, maar in Japan lijken ze geen last te hebben van een dalende verkoop. Staand in de tram, zittend op een trap, overal zie je Japanners, jong en oud, lezen: literatuur, manga of een van de vele, vele bladen.
Het leukste aan de damesbladen zijn de cadeautjes die er standaard bij zitten en ware verzamelobjecten zijn. In winkels zie je vrouwen hun keuze voor het blad laten afhangen van het cadeau dat erbij zit. Niet gek, ik heb precies hetzelfde gedaan afgelopen zomer in Singapore waar de bladen ook te koop zijn. Vorig jaar had ik al van mijn Japanofiel twee exemplaren gekregen.
Je wordt er dan ook erg hebberig van. Het ziet er allemaal enorm verleidelijk uit en er is duidelijk nagedacht over de cadeautjes. Opvallend is ook dat internationaal bekende merken eraan meewerken, zoals Paul & Joe en Marc Jacobs met een klein etuitje in het ontwerp van zijn nieuwste geur.
Er is zoveel en zoveel moois en de bladen zijn, hoewel onleesbaar voor mij, erg leuk om door te bladeren en te zien wat er zoal hip is en hip wordt in Japan.
Japanse vrouwen behoren namelijk tot de best geklede en meest stijlvolle vrouwen ter wereld. Ze zijn stijlvoller dan de Franse vrouwen, maar je hoort mensen er eigenlijk zelden over.
Het viel me meteen al op de eerste keer in Japan: ze zijn gezegend met geweldig frêle lichamen en gaan bijzonder smaakvol gekleed.
En ook daarom zijn de Japanse vrouwenbladen een aanrader: je doet er fantastische ideeën op en ontdekt er merken en stijlen die hier nog onbekend zijn.
hassnae[at]aichaqandisha.nl