N°1 de CHANEL

foto’s © Aicha Qandisha

Anders dan gewone rozen die in de zomer bloeien, is de late winter en het vroege voorjaar het seizoen van de camellia. Nu dus zo ongeveer. Tijdens mijn wandelingen zie ik ze in sommige tuinen bloeien.

De camellia bloem komt oorspronkelijk uit China en heeft in verschillende landen en culturen verschillende betekenissen. Zo staat de bloem, een variant op de roos (ook wel Japanse roos genoemd), in China symbool voor het verbond tussen twee geliefden.

Alexandre Dumas vernoemde er een roman naar, La Dame aux Camélias, over zijn liefdesaffaire met een courtisane, Marie Duplesis. Zij draagt een rode camellia als ze menstrueert en een witte wanneer ze beschikbaar is voor haar minnaars. In de klassieker To Kill a Mockingbird van Harper Lee, speelt de camellia een symbolische rol in de relatie tussen de racistische Mrs Dubose en de jonge Jem. Het is uiteindelijk de camellia die hen dichterbij brengt.

De bloem komt in drie kleuren voor: wit, roze en rood. In Brazilië werd de camellia gebruikt als symbool voor de strijd tegen de slavernij, in Nieuw-Zeeland de witte camellia in de strijd voor vrouwenrechten. Een bloem vol betekenis, dus.

N°1
Die witte camellia is bovendien het symbool van Chanel; het was de lievelingsbloem van Gabrielle Chanel. Het verhaal gaat dat ze in 1913 voor het eerst een witte camellia op haar ceintuur spelde. De bloem staat, mede omdat ie in de winter bloeit, voor veerkracht. Iedere aankoop in de Chanelboetieks wordt getooid met een witte, stoffen camellia en in de ontwerpen komt de camellia ook veelvuldig voor: sieraden, juwelen, accessoires. De bloem hoorde al bij het prestigieuze huis, maar nu luidt ze ook een nieuw tijdperk in voor Chanel: N°1, een nieuwe generatie huidverzorging op basis van de rode camellia. En zo is niet alleen een hele set nieuwe producten gelanceerd, maar is de kleur rood toegevoegd aan het iconische wit-zwart waar het huis zo beroemd mee werd.

2022 is het jaar van de camellia, begin januari werd de nieuwe huidverzorginscollectie wereldwijd gelanceerd. Minimalistisch vormgegeven zoals we van Chanel gewend zijn, opvallend door de kleur rood en de naam: N°1 de CHANEL. De basis is het extract van de rode camellia die Chanel in haar eigen tuinen groeit in Frankrijk. Het huis heeft verschillende tuinen en laboratoria waar de bloemen voor hun producten (denk aan de meiroos en jasmijn uit Grasse voor hun klassieker Chanel N°5) gecultiveerd worden.

In Nederland moesten we vanwege de lockdown wachten, maar inmiddels is N°1 de CHANEL overal te vinden en te ontdekken. Bij deze nieuwe lijn draait het om duurzaamheid met als doel het milieu zo min mogelijk te belasten. De verpakkingen zijn milieuvriendelijk en recyclebaar.

Sérum Revitalisant
De collectie bestaat uit negen producten en wij kregen het serum en de balsem voor de lippen en wangen opgestuurd. De producten bestaan voor 97% uit natuurlijke ingrediënten en voor een groot deel uit camellia-extract.

Het Sérum Revitalisant is mooi vormgegeven in een strak flesje met handig pipetje. Het serum heeft een subtiele, aangename geur en is een heel lichte, zachte vloeistof die direct door de huid wordt opgenomen. De kern van de hele N°1 is dat het huidveroudering tegengaat en de huid beschermt tegen vervuiling. Of het de huidveroudering tegengaat, is lastig te meten, maar wat je wel ziet is dat de huid meteen voelbaar en zichtbaar zachter en helderder wordt.

Baume Lèvres et Joues
De Baume Lèvres et Joues, de balsem voor lippen en wangen, bevat de olie van de camellia. De balsem is redelijk stevig van structuur, het is geen zacht boterig goedje, en geeft een rode gloed aan de lippen en wangen. Ik heb het alleen op mijn lippen gebruikt: ze worden er zacht van, niet plakkerig (heel belangrijk, plakkerige lippen zijn vervelend) en ze krijgen een licht rode gloed. Je krijgt dus geen knalrode lippen, het blijft allemaal subtiel. Maar subtiel is dan ook een kenmerk van de hele N°1 lijn.

Ik was ook erg benieuwd naar de overige producten. Ik heb inmiddels de Poudre de mousse nettoyante gekocht. Dat is een gezichtsreiniging in poedervorm die in contact met water gaat schuimen. De L’eau rouge is een heerlijke bodyspray met een zachte, elegante geur. Een aanrader.

Maar goed, ik ben dan ook fan van het huis. Mocht je naar Parijs gaan en ben je nieuwsgierig, ga dan zeker langs bij de Chanel boetiek aan de Rue Cambon, dat is waar het allemaal begon voor Chanel. Het is een prachtige locatie waar je alles vindt: couture, accessoires, sieraden, maar ook de cosmetica en parfums. Laat je niet ontmoedigen als je al die luxe ontwerpen ziet. Het is echt bijzonder hoe iedere klant warm wordt onthaald en níet wordt getaxeerd. Ik ga altijd langs als ik in Parijs ben, ik was er laatst nog, en ze bieden daar een zeldzaam genereuze service die je niet vaak tegenkomt. Hoe klein je aankoop ook is, je gaat weg met een glimlach.

De N°1 vind je in de online webshop en kun je ook bij Chanel stands in de Bijenkorf ontdekken of in andere parfumeries. Het Sérum Revitalisant vind je hier vanaf 105,00 en de Baume Lèvres et Joues bestel je hier voor 45,00.

Hassnae

info[at]aichaqandisha.nl