Het autochtone drama

jan-steen-dorpsschool

Jan Steen

Bijna twintig jaar lang zijn we murw gebeukt door media en politici: de multiculturele samenleving zou zijn mislukt en we zouden in een heus multicultureel drama leven. Dat mantra van de mislukte multiculturele samenleving heb ik nooit begrepen. Het is als zeggen dat de zon mislukt is. De multiculturele samenleving is er gewoon. Zoals elke andere, met wrijving, groepen die wel of juist niet met elkaar samengaan, dat is nu eenmaal wat je krijgt als je mensen bij elkaar zet, ook als ze dezelfde achtergrond delen, dus hoezo mislukt? We leven in een behoorlijk stabiel en zeer welvarend land en van mislukking kan alleen sprake zijn als je een vooropgezet ideaal hebt van hoe een samenleving zou moeten zijn.

En als je idee van succes inhoudt dat iedereen hetzelfde denkt, iedereen van hetzelfde houdt en iedereen lacht en weent om hetzelfde, dan is niet zozeer de samenleving als geheel mislukt, maar de eigen realiteitszin.

Maar al die jaren, terwijl iedereen met een niet autochtone achtergrond steeds schuld werd ingepeperd over die zogenaamde mislukking, voltrok zich op de achtergrond een andere tragedie die nu steeds zichtbaarder wordt: het autochone drama.

Neem acteur Gerard Cox die in de Volkskrant weeklaagt dat hij zijn Rotterdam niet meer herkent door al die niet-witte mensen. Na vijftig jaar van samenleven met grote groepen allochtonen zou je denken dat de ‘witte autochtoon’ nu toch wel enigszins gewend is aan de aanwezigheid van andere culturen. Generaties Nederlanders zijn inmiddels opgegroeid met de vanzelfsprekende aanwezigheid van gemeenschappen met andere culturele wortels, maar op de een of andere manier blijft de weerzin tegen de Ander. Sterker, die weerzin is groter en zichtbaarder dan ooit.

Ongezuiverde meningen
Minister Stef Blok komt er ronduit voor uit dat ‘de mens’ ‘genetisch’ de ander afwijst. Met zulke boude uitspraken zou je hopen dat iemand zich beperkt tot het spreken namens zichzelf. Maar toch, Blok en Cox zijn geen uitzonderingen, ze zijn de norm.

Werp maar eens een blik op de opiniepagina’s van kranten en sites en kijk eens wat mensen schrijven als ze zich veilig voelen op Twitter en Facebook. En nee, Twitter en Facebook zijn niet de echte wereld, maar je vindt er wel de echte, ongezuiverde meningen die je weerspiegeld ziet in verkiezingsuitslagen.

Een kleine greep: de autochtone Nederlander, ook wel liefkozend ‘bezorgde burger’ genoemd, is hartstochtelijk vóór gesloten grenzen, maar niet voor hemzelf. De Nederlander wil overal ter wereld kunnen wonen zonder obstakels en vooral ook zonder lange wachtrijen voor de douane. Hoe dat laatste te rijmen met dichte grenzen, blijft een mysterie. Diezelfde Nederlander is ook tegen diversiteit, zelfs wanneer hijzelf in het buitenland woont.

De autochtone Nederlander is voor de vrije meningsuiting. Die is zelfs heilig, zo is ons allemaal ad infinitum ingewreven de laatste decennia. Sommigen pleitten zelfs voor het recht op beledigen, maar er is een addertje: die onbeperkte vrije meningsuiting is er alleen voor de autochtone Nederlander. Zodra een imam daar gebruik van denkt te maken, wordt de wet speciaal voor hem aangepast zodat hij vervolgd kan worden en zodra een niet-wit persoon iets kritisch zegt, krijgt-ie te horen dat-ie maar op moet rotten.

De afgelopen jaren heeft de bezorgde, autochtone burger ons een inkijkje gegeven in zijn delirische geestelijke wereld: heimwee naar slavernij, fantasiën over het heropenen van de gaskamers en een bijna seksuele fascinatie voor geweld.

Verlegen nieuwkomers
Die bezorgde burger heet ook wel de piemelroeper: dreigt vrouwen met verkrachting als ze een ongewenste mening uiten, maar is tegelijk ook anti-islam vanwege het vermeend vrouwonvriendelijke karakter van die religie. Al zal de piemelroeper de islam nooit een religie noemen, maar een ideologie. Dat heeft hij zijn politieke roerganger horen zeggen en de mens is nu eenmaal een papegaai.

De autochtone Nederlander bemoeit zich graag met alles en iedereen: vrouwen mogen geen burkini dragen, maar topless mogen ze ook niet. Halal slachten moet verboden worden, maar de bio-industrie niet, want er moet wel goedkoop vlees op tafel. Houdt niet van moslims, maar gaat wel goedkoop op vakantie naar all-inclusives in Turkije en Egypte. Je moet van de autochtone Nederlander meedoen, maar niet te veel, netjes in de pas blijven lopen en geen praatjes krijgen over Zwarte Piet of een politieke carrière.

En dat is deel van het autochtone drama in een notedop: ‘buitenlands’ is alleen goed als je erop kunt kauwen en ervan kunt profiteren. De autochtone Nederlander wil alleen de lusten: lekker eten, goedkope krachten, betaalbare pedicure en zich daarna weer opsluiten in zijn eigen witte bubbel waar wit de superieure norm is.

Dit alles past in een groter geheel van wit, westers onbehagen. Het verklaart de brutale opkomst van extreem-rechts in Europa en Amerika: de witte man die gewend was aan zijn hegemonie voelt zich bedreigd door ‘bruintjes’ en vrouwen met hun feminisme, zie extremisten als Jordan Peterson en Steve Bannon, die laatste komt zelfs naar Europa om de witte handen ineen te slaan.

Waren Nederlanders met een andere culturele achtergrond vijftig jaar geleden nog verlegen nieuwkomers, nu zijn ze hier geworteld en is dit hun land. Moesten ze zich eerst tevreden stellen met minderwaardige baantjes, hun integratie (waar iedereen zo lang om vroeg!) is voltooid en ze draaien volwaardig mee, ondanks alle obstakels en racisme waar ze dagelijks mee te maken hebben.

Vooral dat laatste maakt het drama compleet: de witte Nederlander die maar niet meekomt met de veranderende wereld en die zomaar geconfronteerd wordt met mondige en succesvolle mensen met een kleurtje die zich op eigen kracht invechten en zich niet langer laten vertellen dat hun identiteit problematisch is.

Hassnae

info[at]aichaqandisha.nl

32 Reacties op “Het autochtone drama

  1. 31 juli 2018 at 11:29

    Top artikel. Ben er blij mee.

    1. Raymond van Kooten
      31 juli 2018 at 15:54

      Anders ik wel.
      De verschillende meningen heb ik gelezen en zal er verder het zwijgen toe doen….. (ja, zelfcensuur!)

  2. Gerf
    31 juli 2018 at 12:46

    Ik weet niet waar Hassnae het vandaan haalt, maar ik hoor al 20 jaar van onze politici, media en welzijnswerkers hoe geweldig de diversiteit is.
    En de weinigen die eentegengeluid durven te geven worden in de media meteen verketterd als racisten, fascisten, populisten en/of nazi’s.
    Pas recentlijk begint het inzicht in de politiek te komen (of de durf toe te geven) dat het toch niet zo heel geslaagd is tot nu toe.
    Verder vind ik Hassnea’s opmerkingen boven zelf tamelijk racistisch. Maar het betreft de “witte”, autchtone Nederlander. Dus dan mag het?

    1. Suzan
      31 juli 2018 at 15:10

      Onder welke steen heb jij dan gezeten de laatste 20 jaar, Gerf? Nooit gehoord van Pim Fortuyn, Rita Verdonck en het nog akeliger politieke gajes wat daar achteraan is gekomen, zoals Wilders en Baudet? Om maar niet te spreken van het polariserende gedrag van Rutte en kornuiten. En nu voel jij je racistisch behandeld door Hassnae? Ach, wat ben je zielig, ik krijg bijna medelijden: je zal toch maar onder zo lang een steen moeten leven en dan ineens geconfronteerd worden met de realiteit.

    2. Sebieren
      31 juli 2018 at 15:21

      Hassna heeft het v onze Minister v Buitenlandse Zaken onlangs en anderen volop aanwezig id media.

    3. Caroline
      31 juli 2018 at 18:33

      Gerf, wat vind jij racistisch in haar uirspraken? Ik lees het niet?

      1. erik smit
        1 augustus 2018 at 13:30

        Een beetje jammer dat het steeds over ‘witte’ Nederlanders gaat. Dat woord ‘wit’ kom ik alleen maar tegen in denigrerende zin: ‘zich daarna weer opsluiten in zijn eigen witte bubbel waar wit de superieure norm is’ – ‘in een groter geheel van wit, westers onbehagen’ – ‘de witte man die gewend was aan zijn hegemonie ‘.

        Een wit iemand is blijkbaar een blanke die boos is dat hij niet nóg meer privileges heeft, maar het woord suggereert dat alle blanken zo zijn. En wie alle blanken over één kam scheert, is inderdaad een beetje racistisch.

        En het artikel begon ze mooi: Inderdaad, de multiculturele samenleving is niet mislukt. Hij is er gewoon, en meestal gaat het heel erg goed. Jammer dat dat daarna ontkracht moet worden met een tirade over ‘witte mensen’!

        1. Qim
          1 augustus 2018 at 14:00

          Blank is synoniem voor onbevlekt/onschuldig en dat is de witte Nederlander historisch gezien zeker niet.

          1. M. Le Blanc
            1 augustus 2018 at 14:48

            Laten we eens de slavernij afschaffen in Afrika, kinderhandel in Zuid Amerika, slavernij en kinderhandel in Azië. Laten we eens smarten geld halen bij de stam van Kofi Anann die rijk is geworden aan verkoop van slaven aan niet christenen.
            Laten we de ellende in Zuid Afrika oplossen die sinds Mandela is verdubbeld van 40 miljoen naar 80 miljoen mensen onder de armoede grens. Laat Nederland ophouden met miljarden verslindende bombardementen op Libië na de vuile moord op Kadhaffi. Laten we de moord op Elst Borst eens echt oplossen of de december moorden van 1980 in Suriname.

    4. 1 augustus 2018 at 14:11

      geef, in welk universum leef jij?

  3. Koef Noef
    31 juli 2018 at 14:39

    Tuurlijk bestaat er ook White-Trash!! Maar er speelt meer en dit woekert door tot het tot een uitbarsting komt. Dames als Ebru Umar, Samia Hatriubi, Zineb El Rhazoui, ervaringsdeskundigen, waarschuwen niet voor niks! In de grote steden van W-Eu is de zooi amper nog te beheersen en het zaait uit naar de periferie! In 2035 praten we wel eens weer….

    1. Frank Buisman
      1 augustus 2018 at 11:35

      De rabiaatrechtse versie van de apocalyps (“In 2035 …”) is al net zo afgezaagd en versleten als de fundamenteel christelijke versie.

  4. Lenie Weijnen
    31 juli 2018 at 15:40

    Super goed en in your face artikel.
    Compliment.

  5. Hans
    31 juli 2018 at 16:03

    Niet erg sterk: “de” autochtone Nederlander, ook wel liefkozend is niet zozeer voor gesloten grenzen, maar voor grenzen die doen wat een grens moet doen, namelijk een scheiding zijn tussen hen die wel en hen die niet naar binnen mogen.
    De Nederlander wil overal ter wereld kunnen wonen zonder obstakels, maar dat kan niet omdat overal (!) de Nederlander in z’n eigen onderhoud moet voorzien; nogal een verschil lijkt me?

    “De autochtone Nederlander is voor de vrije meningsuiting. Die is zelfs heilig, zo is ons allemaal ad infinitum ingewreven de laatste decennia. Sommigen pleitten zelfs voor het recht op beledigen.” Beledigd zijn is niet iets objectiefs, dus je weet van tevoren niet wat iemand ertoe aanzet zich beledigd te voelen. Daarom kan er ook niet zoiets als het recht op beledigen bestaan.
    “Die onbeperkte vrije meningsuiting is er alleen voor de autochtone Nederlander. Zodra een imam daar gebruik van denkt te maken, wordt de wet speciaal voor hem aangepast zodat hij vervolgd kan worden en zodra een niet-wit persoon iets kritisch zegt, krijgt-ie te horen dat-ie maar op moet rotten.” Er zijn gewoon wetten in Nederland waar iedereen zich aan te houden heeft; ook een imam. Iemand die met een Turkse vlag in de hand in Nederland media bedreigt en tegen journalisten zegt dat ze moeten oprotten – iets wat regelmatig gebeurt omdat filmen op de openbare weg voor sommige mensen klaarblijkelijk buiten de Nederlandse wet valt – heeft naar alle waarschijnlijkheid ook een paspoort van het desbetreffende land, en daarmee de keuze om z’n hart te volgen. Dat zo’n man niet blank is leeft m.i. slechts in het hoofd van de schrijfster van dit stuk.

  6. Henri
    31 juli 2018 at 16:18

    Prachtig artikel. Auteur verwoordt precies hoe ik er al jaren over denk. Ik zou er graag aan toe willen voegen dat de demografische verhoudingen in Nederland en Europa drastisch veranderen. Europa wordt steeds meer een gekleurd continent waardoor de invloed van gekleurde mensen toeneemt. En dit op alle terreinen: media, politiek, bedrijfsleven, economisch/financieel. Steden als Londen, Frankfurt, Amsterdam en Rotterdam bestaan voor meer dan 50% uit mensen met een niet-westerse achtergrond. Een land als Zweden bestaat over 30 jaar uit overwegend mensen met een niet westerse achtergrond. Deze krachtige onderstroom is volgens mij de basis voor alle discussies die de afgelopen 20 jaar zijn gevoerd. En het einde is nog niet in zicht. Afrika groeit door naar 2 miljard inwoners, waarvan een deel naar Europa zal komen. Tegelijkertijd vergrijst Europa door een laag geboortecijfer per vrouw. De verkleuring is nog lang niet ten einde. Ik mis de discussie over deze demografische transitie die fundamenteel is voor de toekomst van Europa en de wereld. In 2060 zal nog tien procent van de wereldbevolking wit zijn.

    1. Hans
      31 juli 2018 at 17:49

      https://joop.bnnvara.nl/nieuws/we-doen-net-of-de-hele-wereld-wit-is-en-wit-denkt-maar-die-tijden-zijn-voorbij

      Was 4 jaar geleden al 9%. Vreemde is wel dat iedereen slechts naar landen wil waar die vreselijke blanke mensen wonen.

      1. Henri
        31 juli 2018 at 18:12

        Die trek naar het Westen noem ik omgekeerde kolonisatie. Ooit trokken Europeanen de wereld rond en hebben zich complete continenten toegeëigend. Ooit was 84 procent va het aardoppervlak in Europese handen. Vandaag vormen Aboriginals en Indianen een kleine minderheid op de continenten die ooit van hen waren. Europa betaalt nu mede de prijs voor eeuwenlange bemoeienis met andermans land en bezit. Een land of regio waar Europeanen zich hebben aangepast aan de regels van dat land ken ik niet.

    2. Frank
      1 augustus 2018 at 09:26

      “Europa wordt steeds meer een gekleurd continent waardoor de invloed van gekleurde mensen toeneemt.”

      De vraag is vervolgens of en in hoeverre dat relevant is. Het is alleen relevant als je ervan overtuigd bent dat kleur en cultuur of mening of politieke voorkeur één zijn. Een naar mijn oordeel tegen racistisch aan liggend, maar in ieder geval identiteitspolitiek uitgangspunt.

  7. Joost Janssen
    31 juli 2018 at 18:49

    Fantatisch mooi geschreven, een mooie mix van humor en kritiek, het houdt iedereen een spiegel voor en laat de dubbele moraal mooi uitkomen.

  8. Jan de Roos
    31 juli 2018 at 22:11

    Is dit opiniërend of een column? Want in het laatste geval mag er wel gechargeerd worden. Als het dat niet is vind ik ” de autochtone Nederlander” wel een iets te ruim begrip. Als dat iets genuanceerder wordt gedefinieerd kan de vk of NRC er niet meer omheen lijkt me.

  9. simone
    1 augustus 2018 at 02:03

    Mooi geschreven en precies hoe het is… dat getuige ook sommige reacties hieronder.

  10. As
    1 augustus 2018 at 05:56

    Perfect verwoord !!!

  11. Sander
    1 augustus 2018 at 09:26

    “De Nederlander wil overal ter wereld kunnen wonen zonder obstakels en vooral ook zonder lange wachtrijen voor de douane. Hoe dat laatste te rijmen met dichte grenzen, blijft een mysterie.”

    Vrij simpel toch? Het verschil is dat de Nederlander bereid is te betalen voor de verhuizing en van plan is om ofwel productief te werken in het andere land of veel geld uit te geven. De Nederlander is op die wijze een baat voor de economie en geen last.

    “Zodra een imam daar gebruik van denkt te maken, wordt de wet speciaal voor hem aangepast zodat hij vervolgd kan worden ”

    Waarom verdedig je imams die homo-geweld bemoedigen?

    “Die bezorgde burger heet ook wel de piemelroeper: dreigt vrouwen met verkrachting als ze een ongewenste mening uiten, maar is tegelijk ook anti-islam vanwege het vermeend vrouwonvriendelijke karakter van die religie.”

    Heb je overwogen dat dit twee verschillende mensen zouden kunnen zijn?

    “De autochtone Nederlander bemoeit zich graag met alles en iedereen”

    Oftewel: “De autochtone Nederlander is geïnteresseerd in de politiek van zijn thuisland.” Hoe is dit verkeerd?

    “Het verklaart de brutale opkomst van extreem-rechts in Europa en Amerika: de witte man die gewend was aan zijn hegemonie voelt zich bedreigd door ‘bruintjes’ en vrouwen met hun feminisme”

    Wellicht heeft de opkomst van nationalisme meer te maken met het feit dat de inheemse bevolking jarenlang keihard heeft gewerkt om een prachtig welvarende cultuur te creëren, om vervolgens de deuren open te zetten waarna mensen massaal komen emigreren naar deze prachtige cultuur, maar om dan in plaats van dankbaarheid te tonen het land gaan zitten afzeiken en de hardwerkende lokale bevolking snerend weg te zetten als witte mannen?

    Stel jij hebt bezoek over de vloer, ze komen langs, zeggen dat je interieur lelijk is, noemen je dochter een hoer, zeggen dat je avondeten smaakloos is en eisen vervolgens geld omdat ze thuis ook nog willen eten. Zou je die mensen de volgende avond weer uitnodigen? Gastvrijheid is een mooi gebaar en het is nog mooier wanneer dat met dankbaarheid word afgenomen.

    1. Frank Buisman
      1 augustus 2018 at 11:33

      Sander begrijpt het verschil niet tussen de uitspraken van iemand verdedigen en het recht verdedigen van iemand om die uitspraken te doen. Daar bestaat een woord voor: domrechts.

    2. 1 augustus 2018 at 14:18

      Het heeft de westerling nooit aan ‘ideologische rechtvaardigingen’ ontbroken, zo constateerde de Zuid-Amerikaanse auteur Eduardo Galeano, wiens bekende trilogie Kroniek van het vuur (1991) in 20 talen is verschenen. Met betrekking tot de verovering van het Amerikaanse continent schreef hij over de ‘woeste vloedgolf van hebzucht, terreur en wreedheid,’ die ten grondslag ligt aan een alles behalve ‘opgeblazen’ genocide. Galeano:

      ‘Volgens de meest betrouwbare recente onderzoekingen had Mexico in de tijd vóór Columbus tussen de 30 en 37,5 miljoen inwoners en men schat dat in het Andesgebied nog eens zoveel indianen woonden; Midden-Amerika telde tussen de 10 en 13 miljoen inwoners. In totaal waren er tussen de 70 en 90 miljoen Azteken, Inca’s en Maya’s toen de buitenlandse veroveraars aan de horizon verschenen: anderhalve eeuw later was dat aantal teruggelopen tot slechts 3,5 miljoen.’

      En nogmaals, net als nu ontbraken destijds

      ‘ideologische rechtvaardigingen niet. Het bloedbad dat in de Nieuwe Wereld werd aangericht veranderde in een daad van naastenliefde of kreeg geloofsmotieven. Tegelijk met de schuld ontstond er een heel systeem van alibi’s voor de schuldige gewetens,’

      die nog steeds er heilig van overtuigd zijn dat dit alles is ‘opgeblazen.’ Wat deze praatjesmakers niet beseffen is dat, zoals Galeano in zijn boek De aderlating van een continent. Vijf eeuwen economische exploitatie van Latijns-Amerika (1971) vaststelde:

      ‘Dankzij het offer van de slaven in het Caribisch gebied kwamen James Watts stoommachine en George Washington’s kanonnen op de wereld… De suiker uit de Latijns-Amerikaanse tropen vormde een grote stimulans voor de accumulatie van het kapitaal ten behoeve van de industriële ontwikkeling van Engeland, Frankrijk, Nederland en ook de Verenigde Staten, terwijl tegelijkertijd de economie van Noordoost-Brazilië en de Caribische eilanden erdoor verminkt en de historische ruïnering van Afrika erdoor bezegeld werden. De steunpilaar voor de driehoek-handel tussen Europa, Afrika en Amerika was de slavenhandel met als bestemming de suikerplantages.’

      Zo wordt al vijf eeuwen lang een onmenselijk systeem in stand gehouden. Galeano:

      ‘Adam Smith zei dat de ontdekking van Amerika ‘het mercantilistische systeem tot een stadium van schittering en glorie had verheven dat het anders nooit bereikt zou hebben,’

      met als uiteindelijk resultaat dat de

      ‘landen die in onze tijd ontwikkeld zijn, ontwikkelden zich; de onderontwikkelden onderontwikkelden zich.’

      Daardoor werd het mogelijk geweest dat anno 2018 slechts 64 individuen op aarde evenveel bezitten als de helft van de hele mensheid tezamen. De kracht van Galeano’s werk is dat het verborgen processen bloot legt en in simpele woorden lezers erop attent maakt dat

      ‘De rijkdom van veel mensen op deze wereld het resultaat [is] van de armoede van anderen. Het wordt tijd dat we de kloof tussen rijk en arm kleiner maken.’

      Galeano behoort bij een voorbije tijd en hij wist het. Over zichzelf zei hij:

      ‘Ik realiseer me dat praten over de machtigen en de underdogs absoluut niet in de mode is. Maar ik ben dan ook een prehistorisch mens.’

  12. Frank
    1 augustus 2018 at 10:49

    Ik geloof dat ik al drie keer een reactie op deze column heb proberen te geven, maar die wordt om een of andere reden automatisch niet geplaatst. Geen idee waarom.

    Daarom maar een korte versie:

    Het is jammer dat dit verhaaltje zich beperkt tot allochtoon vs autochtoon, terwijl hetzelfde ook speelt onder allochtoon vs allochtoon en autochtoon vs autochtoon, afhankelijk van de herkomst en sociale klasse c.q. de groep. Het is n.m.m. namelijk geen autochtoon (of allochtoon, for that mater) drama, het is een etnisch of religieus of whatever-you-take *groependrama*.
    Stef Blok moge dan een paar zaken niet goed begrepen hebben, in die zin dat hij er genetica bij haalt, wat flauwekul is, maar dat er -al heel erg vroeg in het leven- voorkeur bestaat voor de ‘eigen groep’, is gewoon een met meerdere wetenschappelijke onderzoeken keihard aangetoond fenomeen. En dat fenomeen staat een goed functionerende multiculturele samenleving in de weg als daar niets aan gedaan wordt.

    Er is in die zin wel degelijk sprake van een mislukte multiculturele samenleving. Omdat men heeft nagelaten groepsvoorkeuren en de daarbij behorende identiteitspolitiek al van kinds af aan te voorkomen en men de verschillen en het groepslidmaatschap heeft benadrukt, bevorderd en gevoed.

    1. Frank Buisman
      1 augustus 2018 at 11:30

      Een prachtig voorbeeld van autochtoon vs. autochtoon is u tegen mij, dwz zij die willen verdoezelen dat al zo’n twintig jaar rabiaat rechts alles doet om de multiculturele samenleving te doen mislukken en zij die dat volmondig erkennen.

  13. Frank Buisman
    1 augustus 2018 at 11:27

    De grootvader van Gerard Cox zeurde over precies hetzelfde toen al die Brabanders in de Rotterdamse haven werk zochten zo rond de Eerste Wereldoorlog.

  14. Bart Molenkamp
    1 augustus 2018 at 12:53

    Geweldig stuk!

  15. Egbert Schellenberg
    1 augustus 2018 at 13:40

    Behoudens het feit dat deze kaaskop zich niet kan vinden in de generalisatie van de witte autochtone man, kan mij nooit vinden in generalisaties, snap ik de boodschap heel goed en die onderschrijf ik zeer.

  16. Ben
    1 augustus 2018 at 15:29

    Men had gehoopt dat groepsgewijs allochtonen blanke klonen waren geworden. Ten opzichte hiervan is de integratie mislukt.

  17. Frank Buisman
    1 augustus 2018 at 11:31

    Wat leuk dan toch dat u met uw allerlaatste woord zo keurig Hassnae’s analyse bevestigt.