The C of Cosmetics

foto’s © Aicha Qandisha

Je kunt beautywebshop en platform The C of Cosmetics gerust woke noemen. Een van hun speerpunten is namelijk diversiteit en inclusie, daar zetten ze op in met kleine nichemerken die je nergens anders vindt. Maar daar blijft het niet bij: de taal is van nu, de benadering van klanten, de wensen die je kunt doorgeven (bijvoorbeeld als je halal producten zoekt), de optie non-binariteit bij het invullen van je gegevens.

Ik kreeg zelfs een mail dat ik het kon aangeven als ik liever geen mail met moederdag ontvang, omdat niet iedereen een moeder heeft en het voor sommigen misschien gevoelig ligt. Zo woke dus.

En daar horen exclusieve merken bij. Ik was laatst bij een presentatie waar die merken centraal stonden en de mensen achter het bedrijf zich presenteerden. Neem vooral een kijkje op hun site om alles te ontdekken, maar dit zijn vast de beautyhuizen waarmee zij zich onderscheiden.

Het Amerikaanse Allies of Skin en BY NACHT dat door de Duitse Jessica Hoyer is opgericht. Zij zegde de reclamewereld vaarwel om haar eigen beautylijn op te zetten.

Inclusief schoonheidsideaal
Het Britse Haeckels gaat verspilling tegen door grondstoffen te hergebruiken en werkt met natuurlijke ingrediënten voor hun handgemaakte producten. Ze werken bovendien met zeewier dat voor de Engelse kust wordt gewonnen. In de culinaire wereld heet zoiets terroir, werken met lokale ingrediënten, en dat lijkt nu ook de beauty-industrie bereikt te hebben.

Speciaal voor de mannen is er de verzorging van het Amerikaanse Jaxon Lane. Melyon is opgericht door de Zweeds-West-Afrikaanse Roger Dupré, het eerste zwarte model uit Zweden dat internationaal doorbrak. Zijn Melyon staat voor zijn droom om ‘een wereld te creëren met een inclusief schoonheidsideaal’. Voor de producten put hij uit de kennis en tradities uit Togo en Ghana waar zijn grootouders vandaan komen.

Muri Lelu is opgericht ‘door en voor vrouwen’, namelijk een groep eerste generatie Amerikanen met wortels in Frankrijk, Egypte en Belize. Op dit moment hebben ze twee producten: een hydraterend serum en een nachtserum.

Het laatste exclusieve merk dat ik eruit licht is Proceanis dat een hyaluron drink aanbiedt.

Maar er is nog meer, veel meer, zoals je ook al kunt zien aan de foto’s waar andere merken op staan die ik heb besteld om te proberen: Sara Happ, gespecialiseerd in lipverzorging, kende ik nog niet evenmin als het Italiaanse Tuttotondo. Ik bestelde de natuurlijke zeep van Melyon (savon beldi) en de handzeep van Tuttotondo, omdat ik een zwak heb voor lekkere zeep (en luxe geurkaarsen). Maar je vindt er ook bekende merken als Loewe, Jorgobé en nog veel meer. Ik bestelde ook het Micellar Water van Jorgobé, omdat ik heel tevreden was over het eerder geteste peel off mask.

Bij iedere bestelling en review spaar je punten die je kunt inruilen voor korting. Het idee is dat er zo een online beauty community ontstaat. Maar dat hoeft natuurlijk niet, hè. Je kunt ook gewoon rondsnuffelen voor de producten.

Hassnae

info[at]aichaqandisha.nl