CuliPerslunch 2020

foto’s © Aicha Qandisha

Eigenlijk zou de jaarlijkse CuliPerslunch, het evenement waarop foodmerken en culi-uitgevers hun nieuwste producten presenteren, zoals gebruikelijk in april plaatsvinden, maar de wereld stond toen een beetje stil en we bleven met zijn allen thuis in de hoop het coronavirus het hoofd te bieden.

Maar gisteren was het dan zover, een covid-proof editie waarbij rekening werd gehouden met alle beperkingen: er waren twee shifts met plaats voor een beperkt aantal bezoekers, er was een looproute en er waren veel mondmaskers. Daar waar de overheid mondkapjes weigert te omarmen, toonde de organisatie van de CuliPerslunch, in handen van Marcus Polman en Pitch Pr, wel initiatief en eigen verantwoordelijkheid.

Maar het ging allemaal natuurlijk om alles wat met eten te maken heeft: de kleinste merken met de grootste ambities, nieuwe producten, innovaties, kookboeken en heel veel eten om te proeven. Wat opviel aan deze editie is dat plantaardig eten dé trend is. Van gefermenteerde groenten en veganistische burgers tot smoothie bowls, plantaardige shoarma en veganistisch ijs. Veganistisch is hip. En dat betekende voor een niet-veganist als ik dat er flink wat vooroordelen aan diggelen gingen gisteren.

De tijd dat veganisten zich moesten behelpen met een beperkt assortiment aan toch wat muffig uitziende producten is definitief voorbij.

Verrassing voor mij was de plantaardige shoarma van Karma Shoarma. Ik had her en der al over hen gelezen en na de eerste hap van hun pita met karma shoarma, rauwkost en veganistische knoflooksaus was ik om. Karma Shoarma begon als klein en duurzaam snack-initiatief op Lowlands 2018 en breidt nu rap uit. In het kabaal van geklets, pannen op het vuur, mensen die hun werk uitleggen, foto’s die gemaakt werden en glazen die rinkelden, liep ik in stilte naar een hoekje en gaf me gewonnen. Dit was gewoon lekker.

Maar echt stille hoekjes heb je niet op de CuliPerslunch en dus werd ik al snel aangesproken door een mevrouw die me liet kennismaken met de voorverpakte smoothie bowls van Wholey. Wie wel eens op Instagram zit, kan niet ontsnappen aan de kleurrijke bowls. Iedere influencer pronkt er tot vervelens mee en ze lijken ook niks anders te eten dan die bowls en avocado’s. Ik ben wars van hypes, dus ik heb ze altijd aan me voorbij laten gaan, maar dit was de editie van de sneuvelende vooroordelen. Ik kreeg wat van de ocean bowl te proeven, blauw gekleurd met spirulina: een fruitige, zachte mix van ananas, mango en bananen met een vleug van basilicum.

Iets verderop stond de stand van Montgomery’s Vegan ice cream van broer en zus Floris de Ridder en Roos van Harte-Hamming. Floris maakt het ijs, Roos leidt het bedrijf. Ik kreeg drie smaken te proeven: vanille, chocola en pecan. Terwijl het drukker werd om me heen, zonk ik in gedachten weg bij de romige structuur en de volle smaak. ‘Hoe vind je het?’, vroeg Roos. ‘Verrassend lekker’.

Het is altijd leuk als vooroordelen sneuvelen. En het is ook leuk om getalenteerde makers te ontmoeten die ideeën omzetten in daadwerkelijke producten die dan ook nog eens heel geslaagd zijn.

Er was natuurlijk meer, veel meer. Zoals de gefermenteerde groenten van Sauer Crowd en luxe truffels van ChocolaDNA. De Kookmutsjes waren er met gerechten uit hun nieuwe boek. En Titi Waber, chef bij restaurant Blauw, was er met een selectie sambals ter promotie van haar nieuwe boek Sambal dat binnenkort uitkomt. De twee sambals die ik proefde waren erg goed.

O, en dan was er nog de Hema met hun zoete assortiment voor kinderfeestjes. Ik plaatste gisteren op Instagram stories onderstaande foto van een van hun nieuwe taarten en de reacties waren unaniem: ‘Wáááát?’

Precies wat ik dacht toen ik het zag. Voorbij zijn de tijden van ingezakte slagroomtaarten en scheef staande tompoucen, dit is het beter trakteerwerk. Ik weet alleen helaas niet hoe het smaakt, maar het zag er allemaal goed uit.

Hassnae

info[at]aichaqandisha.nl