De leukste voorjaarstrends

SS15_FotoAnneliesVerhelst_compilatie
foto’s: © Annelies Verhelst

Het is zover! De zon scheen meer dan twee dagen achter elkaar, ik dronk voorzichtig een eerste koffie op het terras en fietste zonder handschoenen aan door de stad. Op straat herkende ik het pure geluk op de gezichten van mijn medewinterhaters. Het is lente!

De winterjas gaat als eerste terug de kast in, en daarmee doet zich direct het volgende probleem voor: wat moeten we aan? Gelukkig is daar UPR, een vrolijk, no-nonsense PR bureau met vestigingen in Nederland en België. Om een beeld te vormen van de Spring-Summer ’15 trends, maken we een tour langs zeven bekende en minder bekende winkels in de binnenstad van Amsterdam. Van gevestigde merken als Marc O’Polo en SWATCH tot nieuwkomers als every.day.counts, laatstgenoemde kledingzaak is gevestigd in de Kalverstraat en verkoopt naast een vernieuwende kledingcollectie prachtige accessoires…

SS15_FotoAnneliesVerhelst_08

… en grappige cadeautjes.
SS15_FotoAnneliesVerhelst_74

Tropisch TOMS
In de Runstraat straalt TOMS ons tegemoet met een vrolijke zomercollectie, geïnspireerd op Haïti.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_16

TOMS – dat staat voor Tomorrow Shoes – doneert voor ieder aangekocht paar schoenen, een paar aan een kind in een ontwikkelingsland.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_18

Daar zijn sinds kort ook tassen bijgekomen (met een aankoop doneer je een geboortepakket voor een aanstaande moeder) en zonnebrillen (een bril op sterkte of oogoperatie). Op je gezicht zetten en naar het strand rennen zou ik zeggen.

JaredChambers_9H3A0826
(foto Jared Chambers / TOMS)

Tot slot koop je in de winkel een heerlijk kopje koffie – en je draagt bij aan schoon drinkwater elders.

Dr. Martens
Ook bij Dr. Martens betekent zomer écht zomer, niet alleen vanwege deze heerlijke Hawaï print, de schoen is ook nog eens volledig van canvas, dus licht en luchtig, maar in de stoere modellen die je van Dr. Martens gewend bent.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_31

Naast die bloemmotieven heeft Dr. Martens in de nieuwe collectie een te gekke tattoo-print.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_33

En als dat je nog steeds niet kan bekoren, dan maak je toch lekker je eigen ontwerp.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_28

SWATCH
En daar houden de prints niet op. SWATCH heeft zich laten inspireren door ouderwetse gezelschapsspelletjes.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_56

WE
En WE brengt ons deze zomer wat rustigere, maar even blije prints.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_73

Kleuren
Naast de grafische trend bestaat het kleurenpalet voor de zomer bij de bezochte merken uit opvallend zachte, natuurlijke kleuren. Pastelkleuren, koraal, ivoorwit, en vooral veel blauw. Sara, head designer van every.day.counts vertelt dat de collectie voor een groot deel gebaseerd is op de natuur, maar ook het afgebladderd wit van een oud schilderij noemt ze als inspiratiebron.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_05

every.day.counts
every.day.counts speelt met vormen en materialen, en borduurt daarmee verder op bestaande klassiekers, die hier een nieuwe twist meekrijgen.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_04

Marc O’Polo
Hetzelfde palet vind je terug bij WE en Marc O’Polo, en daar komt de inspiratie eveneens uit de natuur. De Blue Ridge collectie (WE) is vernoemd naar het gelijknamige Canadese gebergte, en ook hier krijgt denim een nieuwe betekenis, met ‘dress up Thursday‘ als tegenhanger voor casual Friday.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_21

Ook Marc O’Polo gebruikt veel natuurlijke kleuren in de collectie, met als slogan Follow your Nature.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_27

Met deze kleuren aan je lijf wil je toch niets anders meer dan tussen de krokussen in het park gaan liggen mooi zijn?

MAC Cosmetics
En dan nog wat. Mascara is terug van weggeweest. Nu ging ik eerlijk gezegd de deur nauwelijks uit met onbewerkte wimpers toen mascara blijkbaar weg was, maar ik ben weer hip!

MAC cosmetics verzorgt een stoomcursus mascaragebruik.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_43

Met deze funky borstel heb je zelf de meeste controle op welk deel van je wimpers je meer of minder mascara aanbrengt. En als je een keer een dag niet zo’n zin in opvallen hebt, ze hebben ‘m ook in zwart!

SS15_FotoAnneliesVerhelst_45

Food
SS15_FotoAnneliesVerhelst_67
Tot slot wil ik niet onbenoemd laten hoe alle merken en UPR ons in de watten hebben gelegd met lekker eten.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_65

Wat mij betreft ook een nieuwe trend…

SS15_FotoAnneliesVerhelst_26

… gezond, lekker, zonder moeilijkdoenerij over dingen die verboden zijn door de superfoodnazi’s…

SS15_FotoAnneliesVerhelst_50

… zoals champagne voor lunchtijd, en deze schaal macarons.

SS15_FotoAnneliesVerhelst_14

Morgen volgt nog een tweede foto-impressie voor wat extra inspiratie.

Annelies Verhelst