Elaluz

foto’s © Aicha Qandisha

Vroeger, vroegâh, lanceerden bij hoge uitzondering alleen de allerpopulairste artiesten (en Gabriella Sabatini, kennen we die nog!) een eigen parfum. Die vond je dan meestal in de Kruidvat of Etos. Tegenwoordig is de nieuwe trend dat iedere bekendheid of influencer een eigen merk start. Vorige keer besprak ik de Gisou haarproducten van de Nederlands-Iraanse Negin Mirsalehi, vandaag vliegen we naar Los Angeles voor Elaluz van de Braziliaans-Amerikaanse Camila Coelho , maar eerst nog even over die eigen merken. Niet alleen beroemdheden als Cindy Crawford, Selina Gomez en Drew Barrymore (om er maar een paar te noemen, het aanbod is duizelingwekkend) hebben nu hun eigen productlijn, ook influencers met veel volgers.

Profileerden die laatsten zich eerst nog als wandelende reclameborden die alles geweldig vinden en obsessed zijn, inmiddels zijn ze zelf het product geworden dat ze constant aan het verkopen zijn. De een verkoopt zijn waar op de markt door een harde stem op te zetten om zijn producten aan te prijzen, de ander op Instagram met een filter of wat eroverheen. De uitwerking verschilt, het principe is hetzelfde. Dat ze allemaal dezelfde droom hebben, een eigen beauty merk, is ook zo opvallend. Het doet me denken aan straatverkopers die allemaal hetzelfde soort fruit gaan verkopen op dezelfde plek en het zo moeilijker voor elkaar maken, in plaats van dat ze allemaal wat anders doen en zo de concurrentie verlichten en eigenheid behouden (met de aantekening dat straatverkopers het te vergeven is, hun omstandigheden zijn doorgaans niet te benijden en de kansen zeer beperkt).

Maar eigenheid en sociale media gaan niet samen. Modetrends worden klakkeloos overgenomen – altijd al, daar heb je geen sociale media voor nodig. Te korte broeken en blote enkels in hartje winter, bijvoorbeeld. Of die grof gekamde wenkbrauwen die nu opeens in zijn en influencers zonder aarzelen ook dragen zonder zich af te vragen of het eigenlijk wel mooi is.

Maar goed, ik dwaal af. Elaluz, ‘ze is licht’ in het Portugees, werd vorig jaar gelanceerd door Camila Coelho die eerder ook al een eigen kledinglijn uitbracht. De producten van Elaluz worden gemaakt met voornamelijk Braziliaanse ingrediënten en zijn op natuurlijke basis. Dat is ook de reden dat ik besloot de eerste drie producten uit de inmiddels uitgebreide collectie te proberen. En omdat ik wat wilde zeggen over die hausse aan eigen merken.

Goudblaadjes
Een van de eerste producten uit de Elaluz lijn is de 24K Lip Therapy, een zachte lipverzorging met een rijke structuur, met olie van papayazaad en açai bessen en, vandaar de naam, goudblaadjes. Die helpen, volgens de uitleg op de site, de afbraak van collageen tegengaan. Ik weet natuurlijk niet of dat zo is, ik denk dat huidveroudering niet te stoppen is, iedere blik in de spiegel confronteert me met mijn verval, maar je kunt de huid wel goed verzorgen waardoor die er langer beter en gezonder uitziet.

De Beauty Oil is een plantaardige olie voor het gezicht die de huid hydrateert. Hij is op basis van drie verschillende soorten olie: cacay, buriti fruit (Mauritiuspalm) en cupuacu. Ik geef meteen grif toe dat ik geen van deze drie bomen kende. De olie is zacht voor de huid en trekt snel in.

Het laatste product dat ik bestelde is de All day beauty water, een verfrissende mist voor het gezicht. Ik gebruik dit soort sprays vooral in de zomer als het warm is om mijn huid te hydrateren en verzorgen en tegelijk te verfrissen. Het voordeel hiervan is dat je zo’n fles mee kunt nemen voor wat verkoeling (en tegen verdroging van de huid) tussendoor en onderweg. Ook deze beauty water is weer op basis van natuurlijke, plantaardige ingrediënten: olie van bataua fruit, extract van guaraná ( groeit in de Amazone) en extract van papaya.

Het waren de Braziliaanse en natuurlijke ingrediënten waarom ik besloot Elaluz te proberen. En ondanks mijn reserves en cynisme aan het begin van dit stuk, geef ik ruiterlijk toe dat het fijne producten zijn. Zo eerlijk zijn we bij Aicha Qandisha wel.

Meer informatie en de producten van Elaluz vind je hier.

Hassnae

info[at]aichaqandisha.nl

Een reactie op “Elaluz

  1. Aicha
    21 april 2021 om 12:28

    👍👍😍😍