Kiehl’s x Autismefonds

kiehls-x-autismefonds-aq

foto’s © Aicha Qandisha

Gisterenochtend verzamelde een groep journalisten, bloggers en andere betrokkenen zich in alle vroegte in het industrieel-hippe complex Pakhuis West voor de samenwerking tussen cosmeticahuis Kiehl’s en het Autismefonds van de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA).

De wereldwijde samenwerking is bedoeld om aandacht te vragen voor autisme en geld in te zamelen voor vroegdiagnostiek, want hoe eerder artsen de diagnose autisme stellen, hoe meer er mogelijk is in begeleiding en therapie om mensen zo goed mogelijk te helpen in de verdere ontwikkeling. Er waren verschillende sprekers die ieder een ander licht op autisme wierpen.

kiehls-x-autismefonds-7-aq

Autisme ambassadeur Gijs Hovers kreeg de lachers op zijn hand met een mini-cabaretvoorstelling over zijn leven met autisme: ‘Ik heb ook asperger. Mensen verwarren dat soms met asperge. Dus dan is mijn seizoen op een gegeven moment voorbij.’

En: ‘Weet je wat ze ook vaak zeggen over mensen met autisme? Dat ze geen seks hebben. Dat taboe wil ik gelijk even doorbreken.’

kiehls-x-autismefonds-6

Muziektherapie
Er werden die ochtend wel meer taboes doorbroken. Zo sprak Aaltje van Zweden, vrouw van dirigent Jaap van Zweden en moeder van een inmiddels zevenentwintigjarig zoon met autisme, openhartig over hoe moeilijk het was om contact te krijgen met haar zoon Benjamin toen hij nog een baby was. In een tijd dat er nog maar weinig bekend was over autisme, duurde het lang voor de diagnose werd gesteld en was er kostbare tijd verloren.

Het lukte haar bijvoorbeeld niet om oogcontact te maken, want haar zoon keek net langs haar heen, maar als ze Kortjakje zong, wist ze zijn aandacht te vangen. Inmiddels heeft Van Zweden stichting Papageno opgericht voor hulp aan gezinnen met kinderen met autisme, onder andere door middel van muziektherapie. Later deze maand komt haar boek Om wie je bent uit. Met de NVA werkt ze aan de Toverfluit, een expertisenetwerk voor jonge kinderen met ontwikkelingsproblemen.

kiehls-x-autismefonds-1-aq

Een opvallende anekdote die ze deelde is dat haar zoon Benjamin op volwassen leeftijd terugkwam op ervaringen die hij als klein kind had meegemaakt; dat zijn moeder hem corrigeerde bijvoorbeeld, omdat ze gek werd van zijn monotone herhalingen. ‘Je denkt dat ze dingen niet door hebben, maar dat hebben ze wel. Ze registreren alles’.

Intimiteit
Jasper Wagteveld leeft al 23 jaar met de diagnose autisme. Zijn verhaal werd onverwacht persoonlijk toen het op zijn huwelijk kwam en hij bekende dat hij liever alleen met de gordijnen dicht zit te gamen. Vertelde Gijs Horvers nog vrolijk dat hij gewoon seks heeft, voor Jasper is intimiteit meer iets als naar het toilet gaan. Waarom dan trouwen en een gezinnetje stichten? Omdat hij een zo normaal mogelijk leven wilde, met auto, huis, vrouw en kind. Maar al die prikkels, van zonlicht tot geluiden tot het onvoorspelbare gehuil van zijn peuter zogen energie.

Geen twee mensen met autisme zijn hetzelfde, drukten alle sprekers ons op het hart en dat bleek. Maar toch waren er wel wat overeenkomsten. Die prikkels waar Jasper het over had, kwamen ook voorbij in het verhaal van Jellienke Winters die onrustig wordt van het uitkiezen van haar kleding en daardoor te laat komt op haar werk. Er was nog een gemene deler: voorspelbaarheid is belangrijk. Onverwachte gebeurtenissen verstoren de rust en maken de verschillende sprekers onrustig en dan, ja, dan wordt het autisme zichtbaar, doordat het verstoorde innerlijk zich vertaalt naar een onrustige motoriek.

kiehls-x-autismefonds-2-aq

Denk je nu: dat is allemaal reuze interessant, maar wat heet Kiehl’s ermee te maken? Swanet Woldhuis, directeur van de NVA, lichtte dat al meteen toe in haar welkomstwoord: zowel autisme als crème op je gezicht zijn onzichtbaar. Wereldwijd zijn er zeventig miljoen mensen met autisme en mensen hebben dat niet altijd door, omdat je het vaak niet ziet.

Kiehl’s productmanager Julie Spierckel wees aan het begin van de ochtend op de lange filantropische traditie van het huis dat zich vaker inzet voor goede doelen. Voor deze campagne is samengewerkt met acteur Matthew McConaughey die ook de speciale limited editon ultrafacial cream heeft ontworpen.

kiehls-ultra-facial-cream

En zo komen beauty en inhoud dus samen. Als je maar om de wereld en de mensen om je heen geeft, kun je niet anders dan betrokken zijn.

De limited edition ultra facial cream kun je hier bestellen voor 52,00 euro of ga langs bij de Bijenkorf.

Hassnae

info[at]aichaqandisha.nl