OBVIOUS: Un Musc

foto’s © Aicha Qandisha

In de beautywereld regeert, net als in de wereld van de reclame, de hyperbool. Om producten aan te prijzen, worden alle registers opengetrokken: lyrische teksten, wonderlijke decors, tropische eilanden, stoere mannen, sexy vrouwen. Alles om het product te verkopen. Om jou het idee te geven dat als je die crème gebruikt of dat parfum draagt iets van dat alles op jou afstraalt.

Dus toen we laatst een online presentatie kregen van het nieuwe parfummerk Obvious en oprichter David Frossard meteen de toon zette met opmerkingen als ‘hoe minder interessant het product, hoe ingewikkelder de marketing’ en ‘hoe minder interessant het product, hoe extravaganter de verpakking’, had hij meteen al mijn aandacht.

Frossard is een oudgediende in het vak. Hij begon in het bedrijf van zijn familie dat parfums en cosmetica in Afrika verkocht en maakte vervolgens naam bij het beroemde L’Artisan Parfumeur. Hierna begon hij in 2005 zijn eigen bedrijf dat startende parfumhuizen ondersteunde. Daarmee stond hij aan het begin van beroemde nichemerken als ByRedo, Juliette has a Gun, Atelier Cologne en BDK Parfums.

Minder pretentieus
In 2013 opende hij zijn eigen parfum ‘bar’ in het Parijse Le Marais, Liquides Parfums, met allemaal mooie niche merken waaronder bijvoorbeeld ByRedo en BDK. De presentatie vond ook plaats vanuit die winkel.

Na zoveel werk aan andermans creaties, was Frossard met OBVIOUS toe aan zijn eigen merk. En ook daarover is hij relativerend: ‘we redden geen levens, maar we kunnen wel mensen blij maken, laten we gewoon wat minder pretentieus zijn.’ Wat verfrissend.

En het is geen pose. Zijn parfumlijn OBVIOUS heeft dezelfde no nonsense uitstraling: het ontwerp springt in het oog door de eenvoud, de verpakking is, op het plastic van de spraytuit na, volledig biologisch en de geuren dragen allemaal de naam van het hoofdingrediënt. Une Vanille, Un Bois, Une Rose, Une Fleur d’Oranger, Un Patchouli, Un Poivre, Une Verveine et Un Musc, die je op de foto’s ziet.

Crisp
De kenmerken die voor OBVIOUS staan zijn: elegantie, eenvoud, luxe, cool, respect en onafhankelijkheid. De geuren zijn met zorg samengesteld en, voor een nichemerk, toegankelijker geprijsd. Een van de bezwaren die Frossard noemde tegen populaire niche merken is dat ze met de jaren zoveel in prijs zijn gestegen. Zijn doel is het om luxe en exclusieve geuren aan te bieden waar je niet de hoofdprijs voor hoeft te betalen.

En dat is gelukt. Un Musc is een elegante geur: groen, fris, licht maar tegelijk vol. Het is een geur die warm genoeg is voor de koude wintermaand en licht genoeg voor de zomer. Een subtiele, maar aanwezige geur.

Musk kan bedwelmend en overheersend zijn, maar dat is deze Un Musc allerminst. Bij de fles zaten ook proefjes van de andere geuren en als ik dit stuk in het Engels zou schrijven, zou ik ze omschrijven als ‘crisp’. Het zijn hele fijne, aangename, ‘schone’ geuren. Er zijn heel veel hoofdpijngeuren verkrijgbaar, van die lompe composities. Deze geuren van OBVIOUS vallen op door hun verfijning. Natuurlijk bestaan ze uit meerdere ingrediënten, waardoor ze diepgang en gelaagdheid krijgen, maar het is de lichtheid en ogenschijnlijke eenvoud die ze kenmerkt.

Une Vanille ruikt ook echt naar de vanille waar gourmands zoals ik dol op zijn zonder dat je er als een zoet vanillestokje bij loopt. Hetzelfde geldt voor Une Fleur d’Oranger: het heeft de typische geur van oranjebloesem zoals je die in koekjes of cakes gebruikt, maar werkt precies goed op de huid. Heel fris en licht, maar met de diepte die je van een parfum wilt. Un Poivre heeft een elegante kruidigheid.

De geuren zijn voor mannen en vrouwen, maar dat hoef je er in deze tijd van non-binairiteit niet meer bij te zeggen. Voor wie van kruidig of meer houttonen houdt, van bloemige en frisse citrustonen of juist de warmte van de musk. En je kunt ze zo dragen of combineren voor een geheel eigen signatuur. Mooie aanwinst.

OBVIOUS is verkrijgbaar bij Retreat in Rotterdam en in hun webshop. Een 100ml fles van Un Musc bestel je hier voor 110,00.

Hassnae

info[at]aichaqandisha.nl

Een reactie op “OBVIOUS: Un Musc