Spring beauty

foto’s © Aicha Qandisha

Het heeft lang geduurd, maar nu lijkt het er dan eindelijk op dat de grauwe sluier beetje voor beetje plaats gaat maken voor wat zonlicht en de harde, koude regen voor droge en warmere dagen. We zijn eraan toe. Tijd om de ramen en deuren open te gooien, het huis op te frissen, het hoofd te legen en nieuwe verzorging te ontdekken om het voorjaar met goede moed in te gaan.

De leukste momenten voor AQ zijn die waarop we de mensen achter de merken ontmoeten tijdens de zogeheten Beauty Related dagen; nieuwe merken en producten worden dan gepresenteerd en het is altijd weer een plezier om mensen te horen vertellen over de producten die ze op de markt hebben gezet.

Ik vind het nog altijd bijzonder als ik een van mijn eigen boeken in een boekhandel aantref; hoe geweldig moet het wel niet zijn als je als kleine avonturier een product op de markt brengt dat vervolgens de wereld verovert en uitgroeit tot een serieus merk dat in talrijke huizen te vinden is.

Soeder natural soap
Een goed voorbeeld zijn de Zwitserse Hanna en Johan die in 2013 Soeder oprichtten en zich vanaf 2015 op zeep toelegden. Ze hadden niet echt een business plan, zo schrijven ze op hun website, maar besloten zeep te maken die ze zelf lekker vonden, omdat ze niet tevreden waren met wat er al op de markt was. Elf jaar later is het familiebedrijf gespecialiseerd in persoonlijke verzorging. Naast zeep biedt Soeder producten voor haar, huid en handen. Lokaal geproduceerd in hun fabriek in Zwitserland, op basis van natuurlijke ingrediënten en met oog voor duurzaamheid.

Klorane
‘Wij zijn plantendeskundigen. Wij zijn apothekers.’ Aldus het Franse Klorane dat botanische en wetenschappelijke kennis combineert voor producten samengesteld uit natuurlijke en plantaardige ingrediënten. Klorane maakt deel uit van farmaceutisch moederbedrijf Pierre Fabre en is vooral bekend van de haarverzorging (goede droogshampoo’s!), maar het huis heeft ook alles voor gezichts-, lichaams-, zonverzorging en speciale producten voor baby’s en kinderen. Hieronder zie je de zachte Klorane cleansing cream op basis van biologische korenbloemen.

QMS
Over het Duitse QMS heb ik vaker geschreven; het is opgericht door cosmetisch arts Erich Schultz die, in zijn zoektocht om de huid jong te houden, op collageen stuitte. Dat ingrediënt zou de ruggengraat worden van QMS dat zich onderscheidt met kostbare en uitstekende producten voor gezicht en lichaam. Het QMS Hydromax Skin Activator Sheet Mask is een vliesmasker dat de huid hydrateert, verzacht en verfrist. Een verkwikkende boost voor de huid.

Faace
Steeds vaker begeven vrouwen zich in de beautywereld met eigen merken. Zo ook de Britse Jasmine Wicks-Stephens die haar ervaring in de industrie omzette in Faace dat de regels van de huidverzorging op zijn kop zet. Wicks-Stephens promootte haar idee bij het Britse Dragon’s Den en werd daar door drie financiers gesteund.

Daar waar de meeste beautyproducten inspelen op het type huid dat je hebt, richt FAACE zich op de toestand, de fase waarin je zit. De producten die je hieronder op de foto ziet, geven al een goede indruk: Tired Faace en Dirty Faace . Bij FAACE kies je dus niet een product voor een droge of vette huid, maar een product voor een vermoeide huid, een vieze huid, of bijvoorbeeld een gestresste huid, een huid die in de overgang zit, last heeft van menstruatie of gewoon vaal of zweterig is.

FAACE is nog een jong merk dat de internationale markt aan het veroveren is. Na de lancering van Fenty, doken alle merken op diversiteit en inclusie met vele tinten make-up; ik ben benieuwd of FAACE invloedrijk zal blijken.

Biologique Recherche
Ook het Franse Biologique Recherche begon als familiebedrijf, eind jaren zeventig opgericht door het echtpaar Yvan en Josette Allouche – de één bioloog, de ander fysiotherapeut – die hun krachten en kennis bundelden voor een exclusief merk dat nu, ruim veertig jaar later, een stevige reputatie heeft opgebouwd met exclusieve behandelingen die eerst beginnen met een huidanalyse.

De leiding van Biologique Recherche is inmiddels in andere handen, maar zoon Philippe Allouche is nog altijd betrokken als directeur ‘onderzoek en creatie’.

Avène
Het eveneens Franse Avène, dat net als Klorane onderdeel is van Pierre Fabre, behoeft geen introductie meer. Het huis profileert zich met betaalbare verzorging voor ieder huidtype, die voor iedereen binnen handbereik is en altijd op basis van hun beroemde thermale water. Avène heeft ook een kuuroord bij die waterbron waar mensen met last van huidziekten terecht kunnen.

Nieuw in de Avène lijn is de SPF 50 ultra fluid, een lichte SPF die tegen zonnestralen beschermt, heel zacht is en direct in de huid intrekt.

Ilia Beauty
Vrouwen zijn goed vertegenwoordigd in de beauty industrie en gelukkig maar; vaak ontstaan merken uit een behoefte, omdat mensen niet vinden wat ze nodig hebben. Dit geldt ook voor Sasha Plavsic; nadat ze Canada verliet en jaren in New York en Los Angeles had gewoond, keerde ze terug naar Vancouver waar haar moeder haar wees op de ingrediënten op haar lipverzachter. Zo kwam ze erachter dat niet alle ingrediënten veilig waren en werd er een kiem gezaaid voor Ilia Beauty.

Het uitgangspunt van Ilia Beauty is: niet elk natuurlijk ingrediënt is goed, evenmin is ieder synthetisch ingrediënt slecht. Op de foto zie je Skin Rewind Complexion Stick die heel goed dekt en niet te voelen is op de huid. Ik ben niet van de foundations en concealers, maar vond deze, verkrijgbaar in 42 tinten, behoorlijk indrukwekkend. De kleine tube op de foto is de Lip Wrap Reviving Balm; een hydraterende gel voor de lippen. De lijmachtige structuur is best dik en stevig, aanvankelijk voelt die plakkerig aan, maar dat verdwijnt gauw.

Kerasilk
Veganistisch, dierproefvrij en speciaal voor in de salon, dat is haarmerk Kerasilk in een notendop. Het bedrijf bestaat al veertig jaar en heeft een uitgebreid scala aan producten voor elk haartype en iedere behoefte. Nieuw in de lijn is de Kerasilk Strengthening Bond Builder die je op handdoekdroog haar aanbrengt.

KMS Conscious Style
Nog een haarmerk, KMS Conscious Style, dat ook in de salon begon en van daaruit de weg naar de klanten vond. KMS werkt met het Start. Style. Finish. principe, drie fases die elkaar versterken: start is de shampoo en conditioner fase, style alle producten waarmee je je haar in model brengt en finish staat voor de producten die het geheel afmaken en zorgen dat alles goed blijft zitten.

De KMS beach style creme is gemaakt van gerecycled zeewier en gebruik je voor haar dat lijkt alsof je net van het strand komt. De crème hydrateert de haren en is voor alle haartypes geschikt.

Zoë Ayla
De laatste jaren is er een ware hausse aan gua sha geweest: de gladde stenen van bijvoorbeeld jade waarmee je de huid masseert. Gua sha is een eeuwenoude Chinese techniek die werd gebruikt om ziektes te verhelpen. Inmiddels is de methode wijdverbreid en maken niet alleen masseurs er gebruik van, maar ook beauty fanaten die door middel van stenen en rollers de huid strak houden. Als je het goed doet, kan deze techniek als een bindweefselmassage werken en afvalstoffen verdrijven.

Online is er van alles te vinden, van goedkoop tot heel duur. De Nederlandse Zoë Ayla heeft een heel scala aan tools op de markt gebracht die er allemaal mooi uit zien en zacht geprijsd zijn: van facial rollers en roze quarts gua shua tot heatless curler sets.

Trudon
Tot slot het prachtige huis Trudon, bekend van de heerlijke geurkaarsen. Opgericht in 1643; dat is toch wel fantastisch, de gedachte dat mensen eeuwen geleden al kaarsen aanstaken van Trudon. En niet zomaar wat mensen, Trudon was hofleverancier van het Franse koningshuis tot de Franse revolutie.

Het koningshuis viel, maar Trudon bleef en maakt nog altijd mooie geurkaarsen en geuren. De nieuwste collectie is geïnspireerd op de bloementuin van Versailles, in die oude gloriedagen voor de val van het koningshuis. De kleur is vorstelijk blauw, de geur die van een overdadige tuin in volle bloei, precies zoals Versailles in vroeger tijden, stel ik me zo voor.

Van Canada en Zwitserland tot Engeland en Frankrijk. Alles voor een verkennende reis langs gezicht, haar en huid – en een mooie geurkaars voor extra sfeer.

Klik op de links om direct naar de pagina’s van de producten te gaan.

Hassnae

info[at]aichaqandisha.nl